Öltrend 1: Mat och öl

9 Jan

Ol och vanner av Magnus Svensson.

Låt oss tala om trender i öl-Sverige! Låt oss tala om vad som händer bland öl-nördar, ölälskare och öl-krögare. Och låt oss börja på den lilla krogen Aarts….

För Aarts heter en fantastisk liten restaurang på Södermalm i Stockholm, det är en av de vänligaste och trevligaste krogar som jag varit på de senaste åren. Och den är inte bara vänlig utan deras uppdaterade, råvaru-ambitiösa husmanskost-kök står för riktigt bra matlagning som varje gång är njutbar att få ta del av.

Och har man en så bra krog så har man så klart även tänkt på vad som ska drickas till. Vinlistan är liten men otroligt välkomponerad och hör och häpna, öllistan är precis likadan – liten och välkomponerad! Nils Oscar är grundleverantör men man hittar även Hantverksbryggeriet, Nynäshamns ångbryggeri, Sigtuna brygghus och det lilla bryggeriet Pang Pang listan. Och dessutom; servisen vet vad som passar till vad! Aarts är därmed ett bra exempel på en trend som kommer att fortsätta växa under 2012 – intresset för kombinationen av mat och öl.

Det kanske är konstigt att hävda att kombinationen av mat och öl är en trend men tänk på hur dryckesvalen presenteras på krogen. Eller vad för dryck som rekommenderas till recepten i din vanliga kokbok. Eller i mattidningarna. Där är det mest vin som gäller eller hur?

Men under 2012 kommer ölrekommendationerna bli fler och mer nyanserade och mer personliga, krogarna kommer att välja öl till mat precis som de väljer vin till mat. Det är en trendspaning som kommer att slå in.

Två konkreta exempel; boken Öl och vänner av Magnus Svensson respektive det öl som skapas av Mathias Dahlgren och Jessica Heidrich. Magnus Svensson är kock och dryckesexpert och verksam på Restaurangakademien och en stark påverkare i restaurang-Sverige. Mathias Dahlgren är kock och driver fantastiska kök i Stockholm och är förmodligen en av de viktigaste kockarna i Sverige idag. När de här två frontfigurerna talar så lyssnar krog-Sverige och även om många redan är ölen på spåren så kommer dessa symbol-lanseringar befästa en redan stark och växande trend.

Egna öl kommer att produceras, samarbeten kommer att skapas, öl-listor kommer att tryckas upp och den perfekta mat/öl-kombinationen kommer att koras. Det är trend nummer 1 i öl-Sverige idag.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: