Att göra reklam för alkohol är intressant. Eller kanske rättare, eftersom jag inte är producent utan konsument, att läsa reklam för alkohol är intressant. De där ramarna som är så tydliga gör att kreativiteten får ta nya språng. Som den här annonsen för Falcons nya öl – Raw no 9 – som jag satt länge med. Och tittade på. Och faktiskt inte förstod….
… förrän jag såg uppföljaren…
… och insåg att den första annonsen var tänkt att involvera mig som reklamkonsument och göra annonsen ”klar” eftersom det är det som jag förväntas göra som drickare av ölen.
Om det funkade? Jag vet faktiskt inte men greppet fick mig i varje fall att fundera på ölen och dess reklam under några dagar innan jag förstod kopplingen. Kanske ett bra sätt att nå mig men når man den stora massan? Oklart.
Eller förlåt, halvklart ska det vara!
Men det här…
…ordet agitera stör mig i meningen. Men det kanske är rätt ordval? Ett bryggarbegrepp som jag inte känner till? Eller?
Vad jag tycker om ölen Falcon Raw no 9?
Kul att du funderar över vår reklam!
Det vi menar med att agitera i detta fall är att sätta vätskan i rörelse i behållaren, jämför med agitation vid framkallning av film i ett fotolabb.
mvh
Sebastian Tarkowski, Brand Manager Falcon, Carlsberg Sverige AB
Hej! Så klart, det förstår jag. Jag funderade mest inför ordvalet, det kändes som ett lite väl formellt ord i den reklamen, i synnerhet som ni använder andra ord i den konkreta bruksanvisningen. Tänkte att det kanske var ett ord som används i bryggarkretsar och som jag hade missat… Eller så kanske det är ett ord som används för att skapa ytterligare intresse? Kul i vilket fall. Hejhopp, Joel.