Får man skryta lite? Eller – skryta och skryta – snarare berätta om ett roligt jobb jag har gjort? Jag jobbar i vanliga fall, när jag inte bloggar här alltså, som frilans inom webb och journalistik och många gånger kan man väl säga att intresset för att ta in jobb om öl är ganska ljumt. Och det är oftast de enklaste varianterna i form av topplistor som finner nåd och tas in i bredmedia. Men ibland så…
Idag lanseras en grill-app av ett stort mediabolag (Forma) och där finns ett öljobb – med lämpliga öl till olika maträtter – som jag gjort och där beställaren faktiskt inte försökte förenkla någonting. Inga listor, inga fynd-stämplar, bara en väldigt enkel guide till hur man kan tänka när man försöker hitta matchningarna som lyfter maten. Vad roligt det är!
Det är inte ett jobb som kommer att förändra verkligheten för någon men det publiceras i ett sammanhang där målgruppen med största sannollikhet inte har något större ölintresse men kanske kommer att få! Och kanske kommer börja smaka på öl som de inte visste fanns tidigare men som nu kanske slinker ned i systemvagnen. Och då är det ju riktigt bra.
Kul jobb som sagt och kul att den nya ölvärlden börjar hamna i en bredare mediaverklighet. Mer sånt! Här hittar du appen om du är intresserad.
Kommentera