Strategi för gårdsförsäljning av lokala drycker

17 Sep

Det blev ett nej – igen. Reaktionen hos dryckes-producent-Sverige om det fortsatta förbudet mot gårdsförsäljning är förmodligen inte tryckbar i skrift. Att de känner sig besvikna är ingen underdrift – svikna skulle jag säga om jag får vara nyanserad.

Och att många idag skakar på huvudet och undrar vad regeringen egentligen menar är nog inget konstigt. Entreprenörskap inom ett trendigt område som mat & dryck – varför får ni inte sälja era produkter? Och regeringen är inte helt enig i sina tankar – läs den här debattartikeln.

Skälet till att regeringen väljer att göra som den gör är väldigt klart, rädslan för att på något sätt släppa på monopolet är för stor och även en liten öppning skulle kunna öppna en stor dörr. Analyserar de och jag tror de har rätt.

Men trots besvikelsen hos alla öl-, vin och whiskyproducenter i Sverige idag så finns det bara en väg att gå och det är framåt. Så därför, här är listan på det som ni måste göra för att öka kunskapen om och förståelsen för den svenska dryckesnäringen.

1. Ställ krav på Systembolaget – om presentationer på deras webbplats, om presentationer i de lokala butikerna. Ja, jag vet att de ska vara märkesneutrala och det kan de också vara men med förstånd. Lokala hyllplatser i butikerna.

2. Se till att Systembolagets butikschefer får större makt. Lokalt i de tre närmaste butikerna har varit ett första steg men varför skulle inte en lokal produkt kunna få finnas på andra ställen? Butikschefen känner sin kundkrets – ge dem makten. Risk för mutor och korruption? Så klart, det är det alltid.

3. Skapa en pub/bar med bara svenska produkter. Med möjlighet till provningar, visningar, bryggarbesök och som ett skyltfönster mot hela världen. I Stockholm, sedan i Göteborg och slutligen i Malmö.

4. Hitta alternativa försäljningskanaler. Brekeriet och Mohawk har redan påbörjat samarbete med en distributör/försäljare – fler borde göra samma sak.

5. Bygg en nätbutik med bara svenska drycker. Med länkar till produkten på Systembolagets sajt.

6. Påverka! Uppenbarligen har lobbyingen som utförts inte gett önskat resultat – vad har ni gjort fel? Vilka strategier har inte funkat? Gör om!

7. Gör folkölsvarianter att sälja i de vanliga butikerna. Superb marknadsföring, lokal kundkrets och tydliga produkter.

8. Gör kopplingen till mat tydligare. Rid på lokalodlat-vågen, samarbeta med lokala krögare, starta en egen krog. En rätt kanske räcker för att starta en restaurang? Gör det då!

9. Använd Systembolagets möjlighet till försäljning av lokala produkter. Skapa en app som guidar konsumenten och visa på alla varianter som finns.

10. Gör en produktkarta, digital och reell och se till att sprida den i sociala media och på mässor.

11. Skapa en test-tävling där vi konsumenter testar lokala produkter och får/ger betyg till dem. Skapa en buzz kring produkterna och se till att alla vill dricka din lokala produkt.

12. Samarbeta. Vill ni nå resultat räcker det inte med småskalighet i ambitionen, ni måste hitta starka samarbetspunkter och hjälpa varandra.

Fler? Jag fyller på!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: