Systembolagets hemleveransförsök handlar om pengar

17 Sep

Så klart det handlar om pengar. Det gör det alltid. När regeringen nu ger Systembolaget möjlighet att testa att köra hem spriten till kunderna så handlar det om en enda sak. Pengar.

Det finns idag fler och fler aktörer som levererar drycker hem till din bostad. Många av dem har idag nischade inriktningar med kvalitetsambitioner men många siktar också på volymförsäljning med hjälp av låga priser och stora partier. Uppenbarligen anser Systembolaget och regeringen att volymerna i den här försäljningen riskerar att öka så pass mycket att Systembolagets marknad hotas. Och gör den det kommer det in mindre summor till statens verksamhet.  Förra året gjorde Systembolaget ett resultat på dryga 150 miljoner och dessa pengar ska säkras hem.

Och det är väl bra? Eller? Ja, allt handlar så klart om vilken inställning man har till det här med Systembolaget. Och  hur man tycker att våra skattepengar ska fördelas. Och hur man anser att servicen i ett land som vårt ska vara organiserad. Så det är ganska stora frågor.

Fokuserar man på själva hemleveransen så ser jag fyra målgrupper som kan vara intresserade på riktigt; äldre med ålderskrämpor, boende på riktig landsbygd, storkonsumenter (över tid eller inför större kalas) och stressade karriärister – samtliga grupper med sinsemellan väldigt olika karaktärsdrag. Och där bara två kommer vara intresserade av hemleveransen på riktigt. Och det handlar så klart om…. pengar!

En hemleverans ska kosta 250 kronor. Minst. Och då handlar det om 6-12 flaskor i 75 centiliters storlek. Om vi tar vin som exempel så köper de flesta viner i prissegmentet under 100 kronor och det skulle innebära att påslaget per flaska är på 25 kronor (om man köper 10 flaskor per gång) – det är ett ganska stort steg i prisnivå. För att det ska vara intressant att lägga de pengarna på att någon ska köra hem ett gäng flaskor så måste det vara ganska många flaskor eller ganska dyra flaskor om inte påslaget ska bli för stort. Man måste alltså vara intresserad av att köpa stora volymer eller bra kvalitet annars gör hemleveransen varken från eller till.

Kommer Systembolagets försök att leda till någon förändring? På kort sikt tror jag inte det förändrar någonting. De som idag köper kvalitetsprodukter via andra kanaler än Systembolaget kommer inte förändra sitt köpbeteende – att köpa vin, öl och sprit från butiker med ett annat mer nischat utbud än bolagets kommer inte påverkas av hemkörningsmöjligheten. De som köper billig alkohol från mer eller mindre seriösa aktörer i andra länder kommer inte heller förändra sitt köpmönster – varför skulle de när deras argument är pris, pris och pris?

Återstår stressade karriärister och äldre med ålderskrämpor då? Ja, kanske? Men om man får vara generell så tror jag inte en ålderspensionär vill lägga pengarna på transporten utan hellre använder släktingar och vänner. Och karriäristen? Ja, är man van vid matleveranser vid dörren så kanske men inte i några större volymer – man löser det på annat sätt.

Så vem är hemleveranserna till för egentligen? Det återstår att se.

 

Ett svar till “Systembolagets hemleveransförsök handlar om pengar”

  1. 2000aldrig september 17, 2012 den 9:59 e m #

    Systembolaget – Full service

    Frågan är om inte Systembolaget bör utveckla konceptet ytterligare

    http://bit.ly/Qk3jyb

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: