Av alla saker som händer på den svenska ölscenen så är jag nog egentligen mest intresserad av det där mellanrummet mellan stor och liten. Eller kanske inte mest intresserad av men väldigt intresserad av i varje fall. Skälet till det är enkelt, det är där som de stora förändringarna kommer att ske.
För hur det än är, de storastorastora bryggerierna måste alltid ligga helt rätt i varje steg; volym, prissättning, logistik, PR – och de småsmåsmå bryggerierna kommer alltid producera de mest fantastiska ölen men väldigt ofta inte förändra den stora ölkartan i Sverige. Och där emellan hittar vi det intressanta mellanrummet.
I det mellanrummet hittar vi just nu en hel del framstötar, först kom Spendrups med sitt Brutal Brewing, sedan kom Carlsberg med sitt Backyard Brew(ing?) och lite i skymundan har Åbro flyttat fram sitt premiumsegment Bryggmästarens Special Edition och gjort det till en mikro/makro-verkstad. Man har bland annat lanserat en dubbelbock, en påsköl och om jag inte missminner mig även en red ale.
Och så då denna oktoberfestöl. Den är i stilen märzen och har en ljust orangegul färg med en liten skumkrona. Doften svagt söt med lite karamell, smaken definitivt i de söta registren med en lätt karamellton med övertoner av honung. Medelfyllig, med svag efterbeska och en tämligen kort eftersmak.
Är det bra?
Nja, det skulle inte få mig att ropa på fler special edition, den känns mer som en vanlig standardöl i stilen. Den är typtrogen men tillför inte något personligt, inte något bryggerispecifikt, inte något som gör att man lyfter i smakregistren.
Så ska man skippa Åbros Special Edition-serie framöver?
Nej! Det är som sagt var här det kan hända grejer, bryggeriet har distributionen, varumärket och förmågan, det handlar bara om att landa i det där mellanrummet mellan volym och personlighet. Det är här som den vanliga ölköparen kan hitta vägen in i den stora ölvärlden. Så testa vidare – det är mitt tips. Både till bryggeri och kund!
Kostar?
En Åbro Oktoberfest Special Edition kostar 16,90 kronor för 50 cl på Systembolaget. Det är okej, inte mer.
Läs mer: 1o svenska öl att testa på ölmässan
Läs mer: Stora bryggerier försöker skapa småbryggerikänsla
Läs mer: Inte riktigt 100 på Facebook
Intressant analys. Och Åbro har faktiskt gjort en del intressanta saker senaste året. Senast tänker jag på deras doppelbock Salvator som inte skämdes för sig.
Den recensionen har jag läst. Dock ej druckit Salvator. Men ska testa deras två nya på mässan och möjligtvis försöka få dem att titta i kristallkulan om framtiden.