Så blir Nya Carnegiebryggeriet i Stockholm

10 Jan
Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad.

Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad.

En årlig produktionskapacitet på en miljon liter och ett krog/besökscenter med verksamhet sju dagar i veckan. Så ser planerna ut för det Nya Carnegiebryggeriet som just nu planeras i Hammarby Sjöstad söder om Södermalm i Stockholm.

Själva bryggeriet kommer att drivas av amerikanska Brooklyn brewery och störste ägare i företaget är Carlsberg Sverige som äger 51 procent. Brooklyn kommer att äga 15 %, D Carnegie & Co kommer att äga 3 % och resten kommer att säljas till aktieägarna i D Carnegie & Co.

VD är Joakim Losin som under många år jobbat inom Carlsberg-koncernen och han har drömt om det nya bryggeriet under lång tid.

– Jag jobbade för Pripps tidigare, innan det köptes av Carlsberg, och var då ansvarig för besöksverksamheten i Bromma-bryggeriet. Vi hade upp mot 50 000 besök med provningar per år på den tiden och sedan det bryggeriet lagts ned så har jag letat efter ett ställe där vi skulle kunna skapa ett bryggeri och ha besök med ölprovningar. Det har tagit lång tid och vi har kollat på många ställen men nu har vi äntligen hittat rätt, säger Losin.

Eric Ottaway som är general manager för Brooklyn brewery säger att produktionskapaciteten ligger på en miljon liter per år och att de inte ser några problem med att få avsättning för produktionen.

– Jag skulle kunna sälja en miljon liter idag, berättar han när han visar runt i det kommande bryggeriet. Men det är inte det som är meningen. Vi vill ha ett bryggeri som framförallt är lokalt och vars öl säljs på den lokala marknaden. Det mesta vi producerar här kommer att säljas till krogar och även om vi kommer att flasktappa en del så är det på krogen som vår öl kommer att säljas, fortsätter han. Vi ser att det finns en fantastisk möjlighet att skapa ett ölcentrum, ett ställe där den svenska ölmarknadens olika aktörer kan mötas och utvecklas tillsammans.

– Även om vi kan producera en miljon liter så hoppas vi någonstans att den här satsningen kan göra att ölmarknaden i Sverige växer med mycket mer än så, vi vill fortsätta på den väg som vi gjort upp med Brooklyn i Willliamsburg där vi tillsammans med våra konkurrenter skapat en större marknad, berättar Ottoway.

Du kan läsa en längre artikel om det Nya Carnegiebryggeriet på ölsajten BeerSweden.

Läs mer: All in brewing – nytt bryggeri i Göteborg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: