Kallholmen i Skellefteå expanderar rejält

12 Mar

Kallholmens maltbryggeri i Skelleftehamn har inte funnits längre än sedan 2011. Ändå känns det som om man har sett dem längre tid än så på marknaden. Idag finns deras öl på tre systembolag och deras öl går att beställa till hela Sverige. Man kan också hitta deras öl på omkring 20 krogar, framförallt lokala och de står inför ganska stora planer under 2013. Intressant att höra mer om tänkte vi och kollade med bryggeriets Tore Pantzare om vad som är på gång. 

Kallholmens maltbryggeri.
Kallholmens maltbryggeri.

– Vi planerar en release av en ny tillfällig smak som kommer i början av maj. Men den absolut största grejen är att vi drar igång våra nyinvesteringar för att öka produktionskapaciteten med mer än det dubbla. Med den produktionsökningen hoppas vi såklart också på att öka försäljningen i motsvarande grad. Efterfrågan ökar hela tiden och många krögare värdesätter Kallholmen som alternativ på menyn, just för att den gör sig väldigt bra till mat. Så att möta efterfrågan i harmoni med produktionstakten är väl ambitionen, helt enkelt.

Vad är den viktigaste frågan för er just nu? 
– Vi befinner oss fortfarande i en utvecklingsfas eftersom vi startade så sent som 2011 så egentligen är allt viktigt. Produktion, distribution, ökad försäljning och utveckling av sortimentet. Vi jobbar parallellt med alla de delarna.

Hur upplever ni det svenska ölklimatet just nu? 
– Vi upplever att intresset för öl följer övriga trender i samhället. En stark strömning som varit ett tag är njutningstrenden, jakten på de goda smakerna. De gynnar ju sådana som oss som sätter smaken främst. Sedan är ju efterfrågan på närproducerat stor, vilket ju påverkar oss positivt regionalt. Detta sammantaget gör att det går att prata öl på ett helt annat sätt idag.

Vad tror ni att vi kommer se för utveckling av den svenska ölscenen de kommande åren?
– Det är ju många faktorer som påverkar, men man kan väl tänka sig att diversifieringen i produktutbudet ökar. Det kommer att komma fler billiga öl och fler dyrare och samtidigt även fler öl av massproduktionskaraktär och fler mikrobryggda öl.

Var kommer ni befinna er i förhållande till den utvecklingen?
– Kallholmen kommer ju alltid att vara mikrobryggd och ha sin norrländska bas. Även om vi försöker hålla ett så kundvänligt pris som möjligt kommer vi aldrig att räknas som ett lågprisöl. Prisvärda däremot. En välsmakande, mikrobryggd norrländsk öl bryggd med envishet och stolthet, det kommer allt fler att tacka ja till.

Vad/vem/vilka tycker ni är mest spännande i ölvärlden just nu?
– Hela mikrobryggerinäringen är spännande i sig, det är väl svårt att utse någon speciell. Många av våra kollegor gör det riktigt bra. En specifik sak som är lite spännande är att se om julölsexplosionen fortsätter. Vår egen julöl sålde slut på 13 dagar och det blir ju spännande att se om det går ännu fortare i år!

Publicerad på BeerSweden.

Text: Joel Linderoth
Foto: Kallholmens Maltbryggeri

Läs mer: Ängö kvartersbryggeri vill växa 

Läs mer: Svensk bryggare gör succé i Storbritannien

Läs mer: Brygghuset Finn på väg bli första bryggeriet i Landskrona

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: