DN:s nya ölskribent väcker debatt redan med första artikeln

15 Maj
Gourmets öltest med mat.

Gourmets öltest med mat.

Tidningen Gourmet hade i sitt andra nummer i år en artikel där man lät olika maträtter samspela med olika öl. 4 maträtter, 4-6 öl till varje, ett brett och bra valt startfält. Artikeln var intressant av flera skäl men kanske framförallt för att den tydligt visade ölstilars förmåga att kombinera sig med mat. För en ölnovis måste artikeln ha varit fantastisk! Dessutom med öl som går att få tag på Systembolaget utan beställning och annat krångel. Utan några större åthävor så väckte den en nyfikenhetsnerv och skapade en känsla av en ölvärld väl värd att utforska. Artikeln var skriven av – Sanna Blomquist.

Samma Sanna Blomquist, som är sommelier och jobbar inom Pontus Frithiofs krogföretag, är DN:s nya ölskribent. När jag såg detta blev jag väldigt glad över att DN äntligen börjar rapportera kontinuerligt om öl igen – det har saknats! I söndagens DN blev det dubbelt om öl dessutom, i en artikel presenterades Sanna Blomquist i en kort intervju och i en annan artikel så skrev Blomquist sin första text – om sommaröl.

Att DN börjar skriva om öl igen har väckt mycket uppmärksamhet i öl-Sverige. Det var sannerligen på tiden är den allmänna reaktionen! Många bloggare har skrivit om nyheten och många har starka åsikter, både om skribenten och om första artikeln. Och åsikterna är starka och i många fall negativa. På BeerSwedens forum diskuteras nyheten intensivt och även om det finns några som gläds åt nytillskottet så är de flesta kritiska; de menar att DN inte har valt rätt skribent, att skribenten talar nedlåtande och felaktigt om öl och att hon dessutom presenteras med en klase vindruvor i handen – det handlar ju om öl! Några bloggare har också valt att skriva om DN:s val, läs gärna de nyanserade åsikterna hos India Pale Ales och BeerSweden – med kommentarer därtill – det är intressant!

Vad jag tycker? Underbart att DN börjar skriva om öl igen och härligt att det är en ny skribent som kommer fram! Att sedan första artikeln kanske inte är ett mästerverk kan jag hålla med om, men med en duktig DN-redaktör i bakgrunden så kan det bli riktigt bra. Bara DN vet vad de vill med sin dryckesjournalistik – det är där det största ansvaret ligger…

Jag tror dessutom att om man hade satt en traditionell dryckesprofil på uppdraget så hade man förmodligen missat en stor grupp läsare. På det här sättet kommer man nå grupper som aldrig skulle ha läst en traditionell dryckessignaturs rekommendationer. Än mindre brytt sig om dem. Med ett nytt namn med utbildad bakgrund och med ena foten i krogvärlden så lär man hitta nya läsargrupper – till glädje för både DN och ölvärlden.

Att Sverige verkar vara ett för litet land för att ha en verkligt seriös och undersökande öljournalistik är synd men kanske kan detta vara första steget? En ny generation dryckesskribenter som tar plats på scenen, en öljournalistik som med nätet som kanal utvecklar, kritiserar, undersöker och värderar allt inom ölvärlden? Inte bara ölen utan företagen, personligheterna, entreprenörerna, fusket, lönerna, etiketterna, distributionen, krogarna och lagstiftningen – allt! En journalistik som inte går i någons ledband, med redaktörer som coachar, stöttar, vinklar och utvecklar journalistiken till något bättre. Med reportrar som både är kunniga inom journalistik och öl och som står fria från branschen i övrigt. Kan det funka? Är det en dröm att stilla drömma om? Eller är jag bara naiv?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: