Låt oss rädda Saison Dupont tillsammans

28 Jan

Saison Dupont i närbild.

Det här blogginlägget är en ren rip-off. Det är lika bra att jag säger det direkt. Och rip-offen kommer från Darren Packmans inlägg på BeerSweden – det är så bra, så välformulerat, så vackert – så jag måste få dig att läsa det. Och agera utifrån det. Men läs det här inlägget först.

Det handlar om Saison Dupont. En fantastisk fin liten öl som du då och då passerar på Systembolaget där den står bland de andra på ”icke-lager-volym-öl-utrymmet”. Förmodligen ser du etiketten eftersom den utstrålar klass och stil och gamla traditioner men det räcker inte. För du går förbi. Du köper den inte. Du väljer en annan öl. Och du gör fel.

Ja, du gör fel. För nu har Saison Dupont hamnat i kategorin T9 enligt Systembolagets klassificeringar. Och T9 är, för att citera Darren, ” A kind of ‘God’s Waiting Room’ for beer if you will.”  T9 är klassen som innebär att Systembolaget inte måste garantera någon plats alls för den någonstans men att den finns i det ordinarie sortimentet. En klass som gör att många bolag inte tar in den vilket gör att många inte ser den vilket gör att ingen köper den vilket gör att….. Den försvinner. Den försmäktar. Den dör.

I många fall spelar det ingen roll. I många fall gör det ingenting att en öl försvinner från hyllorna eftersom den inte bidrar till bredden. Men här spelar det roll. För Saison Dupont bidrar till bredden. Den gör att Systembolaget blir en bättre butik eftersom den är allt det där som din vanliga volymöl inte är. Den är personlig, den är kvalitativ, den är smakrik, den är perfekt till väldigt mycket mat och den är…. väldigt charmig. Och det är inte den där standardlagern som du brukar plocka 6 burkar av på torsdagskvällen, den är bara lite smak och mycket alkohol och tämligen meningslös. Och den ingår i en stil, saison, som du inte hittar i vanliga fall på bolagets hyllor. Och försvinner den så försvinner lite av artrikedomen bland öl och det är…. trist. Som fan.

Tror du mig inte? Tvivlar du på mina ord? Du får gärna göra det men testa först. Köp en flaska Saison Dupont och smaka och säg sedan på fullt allvar att du ångrar dig, att du hellre köper en vanlig volymöl för att den är… bättre? godare? roligare? snyggare? Det kommer inte att hända.

Nej, jag brukar inte säga till människor vad de ska göra, jag är alltför mån om deras personliga smak och dess rätt att existera men denna gång gör jag det. Ni är alltför många som missat en liten fin öl och det tycker jag är synd. Väldigt synd.

Inte bara för dig personligen utan för Sverige som öl-land. För Systembolaget som monopol-leverantör av våra alkoholhaltiga drycker. Och för en stilfull och finfin öl till ett vackert pris. Vad den kostar? 23 kronor och 90 öre. Och nej, det är inte dyrt. Det är billigt. Eftersom det är mer smak och mer upplevelse och mer känsla och mer tradition i varje centiliter än vad det är i öl som kostar hälften så mycket.

Bra. Nu släpper jag dig till Darren Packmans blogginlägg som är mer kärnfullt, mer välformulerat, mer underbyggt än det här känslofyllda inlägget. Men kom ihåg, testa en flaska. Du kommer inte ångra dig.

”So is this really the end for Saison Dupont in Sweden? Are we listening to the death rattle of a classic beer? Well that’s up to you and me to decide. Only by buying the occasional bottle at our local stores will we keep in from slipping into oblivion.”

 

Ett svar till “Låt oss rädda Saison Dupont tillsammans”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Saison Dupont | Schmidt & Melker - januari 31, 2012

    […] rubriken SOS – Save Our Saison och på alltommat.se bloggar Joel Linderoth under rubriken Låt oss rädda Saison Dupont tillsammans samt Saison Dupont – en symbol. Ja många har åsikter om Saison Duponts vara i […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: